Nu, plasticule!

Wow – o lună fără plastic de unică folosinţă! Cum ar fi să participăm şi noi? Aşa am exclamat când am auzit de proiectul #IulieFărăPlastic. Tot atunci, mi-a venit însă în minte imaginea soţului meu, cărând sacoşele de cumpărături. Pline de produse şi de…plastic de unică folosinţă. Lapte, smântână, iaurt, brânză, fructe şi legume – toate ambalate în plastic. Cum să mă dezic de toate astea? Cu ce să le înlocuiesc? Pungi de gunoi la fiecare coş, folie alimentară de plastic, scutece, produse de curăţenie – la astea cum să renunţ?

Mi-am dat seama că provocarea de a evita o lună plasticul de unică folosinţă este foarte grea. Grea pentru mine, o mamă şi aşa obosită de lucruri de făcut. Dar nu imposibilă. Nimeni nu mă obligă să îmi schimb toată rutina chiar de mâine. Pot să încep cu ce e mai uşor. Iar dacă ajung să-mi creez obiceiuri noi plastic-free, ma declar mulţumită.

Aşa că am pus cap la cap o listă de lucruri pe care să le facem zi de zi în familie luna asta, dar şi câteva pe care pot să le fac în online, ca să susţin acest proiect.

Am căutat idei alternative de ambalaje şi mi-am propus să:

Când e vorba de mâncare:

  • Cumpărăm iaurt în ambalaj de sticlă (ştiu sigur că există)
  • Cumpărăm pungi din pânză pentru fructele şi legumele luate din piaţă
  • Cumpărăm smântână şi brânză la vrac şi voi cere să-mi pună în recipient de acasă
  • Cumpărăm lapte la sticlă (dacă găsesc)
  • Evităm apa la PET ( folosim rar oricum, dar luna asta vreau să îl evit de tot)
  • Evităm covrigii, biscuiţii şi alte ronţănele ambalate în plastic. Pot face biscuiţi acasă sau voi alege ambalaj de hârtie.
  • Ambalăm sandwich-urile de casă în folie de aluminiu sau pungi de hârtie
  • Cumpărăm caşcaval la vrac, ambalat în hârtie
  • Cumpărăm nuci şi seminţe la vrac
  • Nu folosim pahare, farfurii şi tacâmuri de unică folosinţă
  • Evităm mâncarea la pachet din restaurante
  • Folosim mai mult piaţa şi magazinele mici care sunt mai flexibile în legătură cu cerinţele speciale

Când e vorba de curăţenie şi altele:

  • Cumpărăm bureţi şi lavete de bucătărie fără ambalaj de plastic
  • Cumpărăm praf de spălat în cutie de carton
  • Cumpărăm săpun solid ambalat în hârtie
  • Cautăm hârtie de toaletă ambalată în hârtie. Există oare aşa ceva?
  • Refolosim pungile de unică folosinţă
  • Inlocuim folia alimentară de plastic cu folie de aluminiu pentru a acoperi mâncarea în frigider sau, şi mai bine, farfurii sau capace

Ideile de mai sus le-am preluat de pe site-ul Plastic Free July, secţiunea Living Plastic Free. Le-am adaptat la ce putem să aplicăm noi acasă. Am preferat să îmi fac treaba cât mai uşoară, în loc să renunţ la plan a doua zi.

Emilia Mitroi, o fată dragă mie, împreună cu câteva fete dragi ei :D, au adus vestea #IulieFărăPlastic în România şi au organizat o grămadă de evenimente pe tema asta. Vreau să le susţin aşa:

  • Să duc vorba mai departe! Share la evenimentele şi la articolele pe acest subiect. Mi-ar plăcea să afle cât mai multă lume despre #Iuliefărăplastic, mai ales că scopul acestor fete exact ăsta este – să conştientizeze lumea cât plastic de unică folosinţă folosim zi de zi.
  • Vom merge la atelierele gratuite organizate cu ocazia asta. Sunt sigură că Tudor se va bucura să vadă de aproape un stup adevărat de albine (poate povestim şi despre cum influenţăm natura prin consumul de plastic), iar eu aş vrea să ajung la atelierul ţinut de Gabi Urdă despre slow fashion.

Cu partea de online, lucrurile sunt foarte simple, că oricum sunt în fiecare zi pe Facebook :). Rămâne să rezolv partea de cumpărături, că acolo soţu-i şef.

Ce zici, Soţule, spunem NU plasticului ? 🙂

Foto preview: Stephanie McCabe

Lasă un răspuns

